Inovația, tehnologia și relația strânsă cu partenerii – factori determinanți pe timp de criză

Finalul anului 2008 a reprezentat un punct de cotitură pentru majoritatea companiilor din România. Multe companii au dat faliment sau sunt în procedură de insolvență, foarte multe vor urma pe parcursul anului viitor.

Dacă nu sunteți într-o astfel de situație și nici nu doriți să intrați în procedura de insolvență în mod voit (pentru că se poate specula o astfel de situație și se pot scoate profituri mari pe termen scurt) asta înseamnă că trebuie să luați o decizie.

Decizia este legată de viitorul companiei, de oamenii care lucrează în companie, de clienții cărora le oferiți serviciile și, nu în ultimul rând, de acționari, cei care au investit în companie.

Din ceea ce am observat până acum, atât pe piața locală cât și pe cea externă, singura posibilitate de a-ți asigura un viitor sigur și prosper pe termen lung este de a fi foarte bun (dacă nu cel mai bun) în ceea ce faci. Indiferent că este vorba de o companie care activează în domeniul electronicelor, serviciilor prin intermediul Internetului, construcțiilor, producției, utilităților, telecomunicațiilor sau orice alt domeniu, cel mai important lucru este să fii bun în ceea ce faci.

Dar ce înseamnă să fii cel mai bun? Multitudinea de afaceri de succes pe timp de criză și varietatea lor vin a demonstra faptul că nu există o rețetă a succesului în afaceri. Viața ne oferă șansa să ne diferențiem, să fim mai buni decât / și cu ceilalți. Mulți dintre managerii români, și nu numai, s-au gândit că în aceste momente de criză, atipice, regulile de bază în dezvoltarea unei afaceri de succes se schimbă, căzând sub povara menținerii profitabilității sau a menținerii companiei pe linia de plutire, și uitând de strategii de dezvoltare pe termen lung și investiții în adevăratele resurse ale unei companii, oamenii și tehnologia.

La o căutare pe Internet veți descoperi că cei care au reușit într-adevăr să treacă cu succes prin criză sunt companii echilibrate, care nu s-au abătut de la strategiile de dezvoltare pe termen lung și care, mai mult, au reușit să profite de pe urma crizei.

Iată câteva dintre caracteristicile companiilor care au reușit să crească pe timp de criză:

Leadership

Probabil unul dintre cele mai importante aspecte ale unei afaceri îl reprezintă liderul, sau motorul întregului utilaj. El este omul care identifică potențialul și cel care scoate cele mai bune rezultate atât din resursele umane cât și din cele financiare.

În România noțiunea de leadership este greșit înțeleasă. Nu orice ocupant al funcției de director (manager) este neapărat un lider (de cele mai multe ori nu). Persoanele care au nativ această calitate sunt puține. Și mai puține sunt cele care ajung în poziția în care îşi pot atinge potențialul maxim. Este nevoie de timp, susținere și multă răbdare pentru a permite unor lideri să se dezvolte.

Odată ajunși la maturitate aceștia vor fi motorul care va angrena întreaga structură a unei companii. Având o viziune strategică, pe termen lung, aceștia vor asigura o creștere continuă a companiei.

Mărimea nu contează

Un alt factor care joacă un rol important în mentalitatea întreprinzătorilor este faptul că nu se poate concura cu companiile mari, deja poziționate pe piață. Mărimea nu este o condiție necesară pentru a putea crește, în special pe timp de criză.

Poate fi mai degrabă un impediment. Satisfacția adusă de statutul actual, aroganța sau lipsa de viziune din partea unor manageri de companii gigant permit unor concurenți agili să câștige cote importante de piață. În ciuda unor resurse vaste pe care le au la dispoziție, mulți lideri de piață, de cele mai multe ori, nu pot să perceapă sau să înțeleagă schimbările fundamentale din mediul extern de afaceri. Deși pierderea poziției de pe piață poate fi o consecință, așa cum ultimele 12 luni au demonstrat în Vest și așa cum se va demonstra și la noi în curând, lucrurile pot sta mult mai rău.

Reorganizarea afacerii

Criza financiară a forțat unele companii cu creștere rapidă să-și reducă dimensiunile. Investitorii din diverse industrii, de cele mai multe ori sub presiunea unor munți de datorii, nu au mai injectat capitalul necesar pentru a trece mai departe și au capitalizat investiția. În imposibilitate de refinanțare, companiile au fost nevoite să renunțe la unele investiții considerate strategice și aspirații pe termen lung.

Totuși ele s-au concentrat pe calitate, costuri reduse și menținerea sau achiziționarea de resurse care să le ofere mai târziu posibilități de extindere a activității.

Focus pe obiective

Folosind termenul ”globalizare” încă din 1983, Theodore Levitt a realizat un studiu asupra penetrării pieții globale. El a diferențiat companiile multinaționale de cele globale, prin intermediul strategiilor adoptate în legătură cu alegerea portofoliului de produse. În opinia acestuia, companiile globale vor avea succes prin utilizarea unor produse mai mult sau mai puțin standardizate, vândute la nivel mondial, cu prețuri relativ scăzute și calitate excepțională, ce oferă maximă încredere utilizatorilor. Acest gen de portofoliu nu poate fi realizat decât prin inovații tehnologice, produsele cu caracter inovativ fiind cu ușurință acceptate de către clienții globali.

Companiile care s-au concentrat pe creștere și capitalizare au avut un succes mult mai mare în timpul crizei economice. Urmând paradigma lui Theodore Levitt a piețelor globale omogenizate[1], susținute de tehnologie, cu accent pe cunoștințe și mărci înregistrate, Google și Apple sunt cele mai de succes companii în timp de criză.

Cu balanțe contabile echilibrate și cu o gamă bogată de produse inovative, aceste companii s-au descurcat foarte bine. Deși acțiunile lor au scăzut la bursă cu aproape 50%, investitorii și-au dat seama că modelul de afaceri este unul care dă rezultate, și, prin urmare, în mai puțin de un an acțiunile au început să crească peste nivelul de dinainte de criză.

Companiile care au avut succes s-au bazat mai mult pe tehnologie, inovație și relațiile strânse cu partenerii pentru a reuși creșterea afacerilor și nu pe încheierea unor contracte oportuniste care să facă senzație la știri. Căutarea continuă a unor soluții mai bune le-au făcut să se diferențieze de concurenți și să câștige cote de piață mai ușor de apărat.

Criza – oportunități profitabile pe termen lung

Și totuși, cei mai mulți nu au reușit să treacă de încercările crizei. Mulți au efectuat restructurări, au tăiat costurile şi au redus investiţiile.

Dar în aceeași măsură mulți au văzut criza ca oportunitate de poziționare a companiei pentru o creștere viitoare. Ajustarea capacității de producție, reconfigurarea structurilor organizatorice și reconfigurarea lanțurilor de aprovizionare le vor ușura tranziția prin criză și vor pregăti companiile pentru a beneficia de avantajele viitoare ale îmbunătățirii condițiilor economice.

Un efect benefic al perioadei de criză a fost apariția unor concepte inovatoare, care să ajute companiile și care să le asigure o creștere exponențială odată cu ieșirea din criză.

Unul dintre acestea este și SaaS (Software as a Service). Acest concept s-a născut din dorința firmelor de a reduce costurile inițiale de implementare a unui software și de a menține costurile reduse și sub control pentru a putea beneficia mai rapid de rezultatele investiției.

Companiile se pot astfel deroga de la problemele legate de implementarea de lungă durată a unui produs software și se pot concentra pe eficientizarea afacerii. Mai mult, produsele software oferite ca abonament vin tocmai în întâmpinarea cerințelor de inovație, menținere a relației strânse cu clienții și se continuă cu soluții de management al lanțului de aprovizionare până la gestiunea resurselor companiei.

Aceste inovații pot reprezenta un câștig rapid pentru orice companie care dorește să beneficieze de pe urma crizei economice și să se concentreze pe strategiile de dezvoltare pe termen lung. În articolele viitoare vom analiza rând pe rând câteva din aceste soluții.


[1]http://www.google.com/books?id=9lmR75vPpEAC&pg=PA445&dq=%22Levitt%22+%22The+globalization+of+markets%22&lr=&hl=ro#v=onepage&q=%22Levitt%22%20%22The%20globalization%20of%20markets%22&f=false

Un comentariu:

  1. Bună ziua, numele meu este Julia Simon, o victimă a fraudei în mâinile creditorilor falși. Am pierdut aproximativ 140,000.00.Euro pentru că am nevoie de un capital mare de 395,000.00.Euro. Aproape că a murit, am avut nici un loc pentru a merge. afacerea mea a fost distrusă, iar în acest proces am pierdut fiul meu. Nu mai pot suporta din nou, acest lucru se întâmplă. în 2 luni în urmă, m-am întâlnit un prieten care mi-a prezentat o mamă bună, doamna Augusta Ibramhim, care în cele din urmă m-au ajutat asigura un împrumut de la o companie. mamă bună, aș dori să profit de această ocazie pentru a spune vă mulțumesc și Dumnezeu continua să vă binecuvânteze. Îmi place, de asemenea, să folosească această oportunitate de a consilia colegii români, că există o mulțime de escroci acolo, așa că, dacă aveți nevoie de un împrumut, și doresc să obțină un credit rapid, conectați-vă cu dna Augusta Ibramhim prin e-mail: augustaibramhim11 @ gmail .com. De asemenea, puteți să mă contactați prin e-mail acest: juliasimon460@gmail.com. dacă aveți îndoieli. te rog el este singurul care este de încredere și de încredere.
    Mulțumiri.

    RăspundețiȘtergere